Інноваційні форми організації фізкультурних занять

У наш час спостерігається тенденція до зниження рухливості дітей. Чому так відбувається? Відповідь проста. Згадайте, як у дитинстві ми з вами постійно гуляли, грали, спілкувалися і веселилися з друзями у дворі ... В наш час досить часто буває, що кращий друг малюка – це телефон, планшет або ноутбук. І не тому, що у нього немає друзів, а тому, що там стільки всього цікавого! Можливо, так і є. Але віртуальні ігри привчають малюка до малорухливого способу життя. Чим це загрожує? Проблемами зі здоров'ям, зниженням мозкової активності, млявістю, апатією. І це далеко не весь перелік проблем, що виникають.

Чи можна всього цього уникнути? Звичайно, можна. Найкращою відповіддю на всі перераховані вище проблеми був і буде спорт!

Якщо діти з самого раннього віку неймовірно активні, рухливі, ніколи не сидять на місці – це прекрасно! «Активність» дорівнює «Здорова і щаслива дитина».

Вже давно традиційні фізкультурні заняття не дуже цікавлять сучасних дітей. Тому, ми урізноманітнюємо їх за допомогою інноваційних методів і прийомів. А саме:

Аеробіка


Оздоровчі види аеробіки стали нині дуже популярні завдяки її ефективності, доступності та емоційній забарвленості.

Заняття з дитячої аеробіки проводяться у спортивній залі чи підготовлених для цього кімнатах під музичний супровід. Їх особливість полягає в тому, що темп рухів і інтенсивність виконання вправ задається ритмом музичного супроводу, а добір вправ забезпечує вплив на різні системи дитячого організму, зокрема:

бігові і стрибкові вправи переважно впливають на серцево-судинну систему;

нахили і присідання - на руховий апарат;

вправи на релаксацію - на центральну нервову систему;

вправи в партері (у положенні лежачи, сидячи) розвивають силу м'язів і рухливість у суглобах.

Залежно від засобів, заняття ритмічною гімнастикою можуть мати переважно атлетичний, танцювальний, психорегуляторний або змішаний характер.

Заняття з аеробіки - це система циклічних фізичних вправ, у яких задіяно не менше 2/3 м'язової маси. Для досягнення позитивного ефекту виконання аеробних вправ має тривати не менше 20-30 хв. Саме для циклічних вправ, спрямованих на розвиток загальної витривалості, характерні найважливіші морфофункціональні зміни систем кровообігу і дихання.

Фітбол-аеробіка

Можливості застосування фітбол-аеробіки в ДНЗ дуже широкі. Вона є потужним комплексним засобом оздоровчого, освітнього та виховного впливу на розвиток особистості дитини.

Амортизаційна функція м'яча забезпечує вібрацію при виконанні вправ, що сприяє поліпшенню обміну речовин. Активізація кровообігу та мікродинаміка в міжхребцевих дисках і внутрішніх органах сприяють розвантаженню хребетного стовпа, мобілізації функціоналу різних його відділів, корекції лордозу та кіфозу.

Вправи, які діти виконують з вихідного положення сидячи верхи на м'ячі, за своїм фізіологічним впливом сприяють лікуванню таких захворювань, як остеохондроз, сколіоз, неврастенія, астено-невротичний синдром та ін.

Механічна вібрація м'яча позитивно впливає на суглоби, м'язові тканини та хребет, зокрема гармонізує стан міжхребцевих дисків. Практично це єдиний вид аеробіки, в якому під час виконання фізичних вправ взаємодіють руховий, вестибулярний, зоровий і тактильний аналізатори, що підсилює позитивний ефект від занять. Вправи на фітболі тренують серцево-судинну, дихальну, опорно-рухову системи та вестибулярний апарат, розвивають координацію рухів.

Дуже важливо також те, що гімнастика з використанням фітболів створює в дитячому колективі веселу, насичену яскравими позитивними емоціями атмосферу. До того ж під час виконання вправ практично відсутнє ударне навантаження на нижні кінцівки, а серцево-судинна система працює у помірному режимі.

Основна мета фітбол-аеробіки - профілактика та корекція різних захворювань, розвиток рухових здібностей та фізичних якостей.

Упровадження фітбол-аеробіки у систему фізкультурно-оздоровчої роботи дошкільного навчального закладу необхідно розпочинати з розробки комплексів загальнорозвивальних вправ з фітболами. Поступово ці комплекси слід використовувати на заняттях з фізкультури і закріплювати їх виконання під час ранкової гімнастики.

Перший етап роботи з фітболом передбачає індивідуальну роботу з дітьми. Кожній дитині надають змогу самостійно ознайомитися з новим обладнанням, пограти з фітболами.

Другим етапом є навчання дітей самостійно сідати на фітбол та утримувати рівновагу на ньому. При цьому необхідно вчити сідати на фітбол правильно: при сидінні коліна мають бути розміщені на рівні стегон, слід сидіти стійко і впевнено, не провалюючись. Правильне сидіння на фітболі сприяє не лише ефективності, а й безпеці виконання вправ.

На цьому етапі навчають дітей невеликими підгрупами не більше 4 - 5 хв, поступово збільшуючи тривалість виконання вправ до 20 - 25 хв залежно від віку, фізичної підготовленості та стану здоров'я дітей. Це пов'язано з великим навантаженням на дрібні м'язи спини. Тож темп виконання вправ має бути повільним чи середнім.

Корекційно-оздоровча гімнастика на фітболах будується у три частини: підготовча, основна і заключна.

Підготовча частина зазвичай проводиться без м'ячів, використовуючи різні види ходьби, біту, музично-ритмічних рухів, які сприяють розігріву організму дитини та створюють позитивний емоційний настрій.

Основна частина - це комплекс загальнорозвивальних вправ на фітболах. У основній частині фізичне навантаження чергується з відпочинком та розслабленням, проводимо ігри та ігрові вправи, що сприяють створенню радісної, емоційної атмосфери. Основна частина обов'язково повинна містити вправи, які виконують з різних вихідних положень, зокрема, лежачи на фітболі на грудях, на спині. Такі вправи сприяють корекції постави, тренують силу та витривалість м'язів.

Заключна частина повинна містити вправи на розслаблення м'язів спини та загальну релаксацію. Крім рухливих та музичних ігор і естафет, фітбол-аеробіка містить вправи креативної гімнастики, що сприяє розвитку творчості, ініціативи та самовираження дошкільників. А ще комплекси фітбол-аеробіки можна урізноманітнити елементами численних видів спорту, таких як: волейбол, баскетбол, футбол, спортивна, художня та атлетична гімнастика, акробатичні вправи - перекати, стійки на лопатках, місток на фітболі тощо.

Заняття фітбол-аеробікою мають неабиякий оздоровчий ефект - діти менше хворіють, у них поліпшується постава, з'являється відчуття радості та задоволення від руху, а також потреба в руховій активності. На позитивному емоційному фоні процес формування рухових умінь і навичок відбувається у дітей швидше та ефективніше.

Для того щоб заняття з фітболами справді мали оздоровчий ефект, потрібно правильно підібрати розмір м'ячів. Для дошкільників оптимальний розмір фітболів - 45 - 60 см у діаметрі. Під час підбирання фітболів необхідно звертати увагу на їхню пружність: при легкому натисканні на м'яч долонею його поверхня має пружинити, не чинячи надмірний опір і не вгинаючись усередину. Фітболи мають бути високо пластичними і при повторному надуванні відновлювати форму без складок, зморшок та тріщин. Вони мають бути виготовлені з міцної гуми і розраховані на навантаження від 300 до 1000 кг. Ніпель на них має бути впаяний всередину, щоб не заважати під час занять, не травмувати шкіру. Якісні фітболи, виготовлені з гіпоалергенного екологічно чистого матеріалу без шкідливих домішок, мають антистатичні властивості.

Заняття з елементами «Кік-аеробіки». Це вправи зі скакалкою, які сприяють розвитку в дітей відчуття рівноваги й координації рухів. Також таке заняття містить вправи для профілактики плоскостопості, загальнорозвивальні вправи — стрибки через довгу та коротку скакалки, ходіння по скакалці різними способами, — ігри й естафети зі скакалкою тощо.

Позитивно впливає на настрій дошкільників під час фізкультурного заняття і методика «Мім-стиль» (клоунада-стиль). Діти показують одне одному смішні гримаси та виконують мімічні вправи, грають в ігри «Дожени і розсміши», «Передай усмішку» і тощо. Відтак дошкільники перевтілюються в улюблених казкових персонажів та презентують свою усмішку під час «Параду гарного настрою».

Улітку під час фізкультурних занять можна застосовувати елементи «Хатка-йоги». Проводити такі заняття в затінку між деревами. Дитяча йога - це можливість навчити вихованців не просто швидко виконувати фізичні вправи, а й відчувати своє тіло. Діти вчяться визначати межі своїх фізичних можливостей у певний момент та поступово розширюють їх. Під час виконання вправ (асан) стежити, аби дошкільники правильно дихали — не затримували подих, а вдихали й видихали глибоко й вільно. Особливо діти полюбляють виконувати такі асани, як-от: «Дерево», «Гора», «Трикутник», «Змія», «Кішка», «Сонячна асана», а також робити нахили та випади. Хороше самопо­чуття, гарний настрій і задоволення собою — ось і основні результати таких занять.

Туристичні походи

Обов'язковим заходом у системі фізкультурно-оздоровчої роботи нашого дошкільного закладу в літній період є піші переходи й туристичні міні-походи. Із дітьми систематично проводяться піші туристичні походи.

Впровадження квест-технодогій

Фізкультурно-оздоровчий процес можна урізноманітніти за допомогою квест-техноло­гії (від англ. quest — пошук) — для дошкільників проводяться інтелектуальні змагання з елементами рольової гри.

Види квестів:

квест-змагання — спортивно-інтелектуальне змагання, підчас якого діти виконують логічні завдання, пропонують оригінальні варіанти розв'язання проблемних ситуацій, користуються підказками, здійснюють пошук на місцевості, будують оптимальні маршрути руху тощо;

сюжетний — завдання для якого вихователь добирає за сюжетом певної казки;

живий — це сюжетна гра, кожен гравець якої має свою роль і мету; спілкуючись одне з одним, гравці мають виконувати завдання так, аби кожен досяг своєї мети.

Під час квестів діти в командах мають послідовно виконувати підготовлені вихователем завдання; після розв'язання одного завдання вони отримують підказку та вирушають на пошуки наступного. Інтерактивні вправи в межах квесту сприяють розвитку логічного мислення, вправляють дітей в умінні розв'язувати проблемні ситуації, вигадувати, приймати рішення, застосовувати свої знання в нестандартних ситуаціях. Водночас діти постійно рухаються.

Плавання

Плавання - один із найбільш ефективних оздоровчих та безпосередньо прикладних засобів фізичного виховання. Регулярні заняття плаванням сприяють формуванню правильної постави, рівномірно розвивають усі м'язові групи. Систематичні заняття плаванням допомагають загартовуванню організму і зміцненню здоров'я, розвивають гнучкість і спритність. Заняття у відкритих водоймах, де температура повітря і води непостійна, допомагають адаптуванню до змін температури довкілля. Перебування у воді пов'язано з великим теплообміном організму, завдяки чому посилюється кровообіг, а це в свою чергу впливає на роботу серцево-судинної і нервової систем, поліп­шує діяльність органів травлення, активізує обмін речовин.

Враховуючи оздоровче, лікувальне та велике прикладне значення, плаванню відводиться важливе місце в програмі з фізичного виховання дітей дошкільного віку нашого закладу.

Аквааеробіка

Аквааеробіка для дітей є корисним фактором для організму, що росте.

По-перше, вправи з аквааеробіки дозволяють навантажувати ті групи м'язів, які не завантажені або ухиляються в повсякденному житті.

По-друге, вода надає прекрасну можливість активним і психічно нестійким дітям виплеснути назовні всю зайву енергію.

По-третє, комплекс занять з аквааеробіки дозволяє розтягувати зв'язки і розвивати гнучкість.

По-четверте, тренувальні заняття передбачають в своїй програмі взаємодіючі ігри між дітьми, використання спеціальних предметів, таких як м'ячі, поролонові або латексні конструкції.

Розмаїття традиційних та інноваційних форм роботи з дошкільниками дає змогу загартовувати дітей, розвивати їхні фізичні якості, а також закріплювати набуті знання та навички. Та найважливіше — вихованці накопичують ресурси для активної діяльності протягом наступного навчального року.

Сонце, повітря та вода – наші найкращі друзі!

Літній період- найблагодатніший для фізичного розвитку дітей. Саме влітку такі природні фактори, як сонце, повітря та вода, найефективніше впливають на організм дитини, зміцнюють здоров`я та підвищують працездатність. Усі ці фактори використовуються як самостійні засоби загартування організму. Вони підвищують опірність організму дитини до переохолодження та інфекційних захворювань, надають йому здатності пристосовуватися до різких метеорологічних змін.

Під час занять на свіжому повітрі, при сонячній погоді, у воді посилюється ефективність впливу фізичних вправ. Вони викликають у дітей позитивні емоції , підвищують функціональні можливості окремих органів і систем.

Журнал «Вихователь –методист дошкільного закладу» №5/2009, стор. 12 автор Алла Бурова

Кiлькiсть переглядiв: 1064